Αυλαία για τους 5ους Παγκρήτιους Ρητορικούς Αγώνες και επιστροφή από το Ρέθυμνο. Γιατί συμμετέχουμε και θέλουμε τα παιδιά μας να συμμετέχουν σε όλο αυτό;
Γιατί είναι το πανηγύρι του λόγου. Σε μια εποχή που έχει μάθει στα νέα παιδιά πως υπερισχύει όποιος φωνάζει δυνατά και όποιος χρησιμοποιεί τη γροθιά του για να απειλήσει, κάποιοι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τον ορθό λόγο και να πείθουν με λογικά επιχειρήματα.
Γιατί είναι ωραίο να χρωματίζεις το λόγο με χίλια χρώματα. Ο λόγος είναι εργαλείο και, σε μια εποχή που τα παιδιά μας βυθίζονται στις οθόνες και η γλώσσα τους φτωχαίνει αισθητά, με την ενασχόλησή μας με τη ρητορική πλουτίζουμε.
Γιατί συζητούμε για δεκάδες θέματα που θα έπρεπε να υπάρχουν στο σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά συνήθως συνωστίζονται στο τέλος της ώρας και με τύψεις, για να μην αφαιρέσουμε ώρες από την περίφημη κάλυψη της ύλης. Πόσο όμορφο θα ήταν να μπορούν οι μαθητές μας να χτίζουν επιχειρήματα για το εάν πρέπει να επανέλθει ή όχι η θανατική ποινή ή για το εάν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκπαιδευτικά…….
Γιατί τα παιδιά μας μαθαίνουν να μιλούν μπροστά σε ακροατήριο. Κατά τον Όμηρο, ο ιδανικός άνθρωπος, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, έπρεπε να είναι «λόγων μεν ῥητήρ, ἔργων τε πρηκτήρ», δηλαδή να διαπρέπει τόσο στο δημόσιο λόγο όσο και στα ανδραγαθήματα. Καλλιεργείται όμως ο ορθός δημόσιος λόγος σήμερα; Διαμορφώνουν τα παιδιά μας πολιτική συνείδηση; Τα μαθαίνουμε να αναλαμβάνουν την ευθύνη των λόγων και των έργων τους;
Γιατί περνάμε ωραία! Γιατί εργαζόμαστε ομαδικά, γιατί μαθαίνουμε παίζοντας, γιατί γελάμε πολύ, κλαίμε και καμία φορά (κι αυτό στο πρόγραμμα είναι, αφού ασχολούμαστε με εφήβους), γιατί δίνουμε ευκαιρίες, γιατί ξεπερνάμε τα εμπόδια που το εκπαιδευτικό σύστημα δημιουργεί. Δεν υπάρχει καλός και καλός στη ρητορική, υπάρχουν παιδιά που ξεπερνούν τον εαυτό τους.
Γιατί τα παιδιά των διπλανών σχολείων είναι φίλοι και συναγωνιστές κι όχι αντίπαλοι σε αυτό το υπέροχο παιχνίδι! Προπονούμαστε μαζί τους, ξεσηκώνουμε την αίθουσα όταν κερδίζουν βραβείο και μαθαίνουμε πως σε αυτόν τον αγώνα δεν υπάρχουν νικητές και νικημένοι, εδώ ήδη έχουμε κερδίσει από την προσπάθεια! Είναι υπέροχο το ότι οι ομάδες των τελικών των διττών λόγων αγκαλιάστηκαν πριν τον αγώνα, διδάσκοντας εμάς τους μεγάλους ήθος και το ευ αγωνίζεσθαι!
Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Διεύθυνση και ο Σύλλογος των εκπαιδευτικών του 2ου Γυμνασίου συγχαίρουν τα μέλη της ομάδας Ρητορικής και Δημοκρατικής Παιδείας του σχολείου, που πήραν μέρος στους 5ους Παγκρήτιους Αγώνες Ρητορικής: Γεωργία Δελβενακιώτη, Μαίρη Αρναουτάκη και Γιάννη Δασκαλάκη στο αγώνισμα της εκφραστικής ανάγνωσης, Μαρία Λιλυμπάκη, Μάνο Κουτάντο και Μαρία Κουκούλα στο αγώνισμα του αυθόρμητου λόγου και Μαρία Βασιλάκη, Μυρτώ Κοκκίνη και Μαριλένια Πεδιαδίτη στο αγώνισμα των διττών λόγων. Ιδιαίτερα συγχαίρουμε τη Μαρία Λιλυμπάκη, μέλος της Παγκρήτιας Μικτής Διττών Λόγων, η οποία αν και δεν είχε προπονηθεί μαζί με τις συμπαίκτριές της από το Ηράκλειο και από το Ρέθυμνο, συμμετείχε σε τρεις αγώνες, με αποκορύφωμα έναν εξαιρετικό τελικό λόγο, που έδωσε στο σχολείο μας την πρώτη θέση και το χρυσό μετάλλιο στους διττούς λόγους για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά!
Συγχαίρουμε επίσης και όλα τα μέλη της ρητορικής μας ομάδας που συνόδεψαν στο Ρέθυμνο και στήριξαν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους που αγωνίστηκαν. Ασφαλώς, όλοι/ες οι μαθητές/τριες που συμμετείχαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς στο εργαστήριο είναι νικητές και άξιοι/ες συγχαρητηρίων, καθώς η ενασχόληση με τον ποιοτικό και ουσιώδη λόγο είναι κάτι που λείπει από την εποχή μας, η οποία καλλιεργεί το φαίνεσθαι και επιβραβεύει την κενότητα. Ελπίζουμε αυτή να είναι η αφορμή για να επιδίδονται πάντα σε όμορφους πνευματικούς αγώνες στη ζωή τους!
Συγχαίρουμε, τέλος, τις υπεύθυνες του εργαστηρίου Ρητορικής και Δημοκρατικής Παιδείας του σχολείου μας κ. Αθηνά Ανδρουλάκη και κ. Τζένη Γιανναδάκη, οι οποίες κατάφεραν να μυήσουν τα παιδιά στη τέχνη του λόγου, να τα εμπνεύσουν και να τα καθοδηγήσουν αποτελεσματικά όλη τη χρονιά, ώστε να αγαπήσουν τη ρητορική και να έχουν αυτή την εξαιρετική παρουσία στους αγώνες.