ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ —–

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Π/ΘΜΙΑΣ, Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

 

Σας ενημερώνουμε σχετικά με την ανάρτηση ηλεκτρονικών συνδέσμων σε ιστοσελίδες του ΥΠΑΙΘ οι οποίοι διατίθενται από Μουσεία και άλλους Φορείς, προκειμένου να αξιοποιηθούν από τους/τις μαθητές/μαθήτριες και τους/τις εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των σχολικών μονάδων της χώρας. Οι προτεινόμενοι ηλεκτρονικοί σύνδεσμοι σύμφωνα με το με αρ. 56/03-12-2020 Απόσπασμα Πρακτικού του Δ.Σ. του ΙΕΠ (α) πληρούν τα κριτήρια παιδαγωγικής καταλληλότητας και σκοπιμότητας του ΙΕΠ, (β) δύνανται να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της σύγχρονης ή/και ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας και κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού για ό,τι αφορά την επιλογή και την απαραίτητη προσαρμογή του υλικού, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών.

Ειδικότερα, παρατίθενται οι παρακάτω σύνδεσμοι:

1η ΕΝΟΤΗΤΑ

1.1. Εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης

Σύνδεσμοι με θεματικό περιεχόμενο γενικότερου ενδιαφέροντος που μπορούν να αξιοποιηθούν από τους/τις εκπαιδευτικούς και από τους/τις μαθητές/μαθήτριες ανεξαρτήτως διδακτικού πλαισίου.

Αποτελεί την επίσημη ιστοσελίδα της ΥΣΜΑ για την υλοποίηση των έργων συντήρησης και αναστήλωσης που εκτελούνται στην Ακρόπολη. Εμπεριέχεται υλικό ενημέρωσης για την Συντήρηση των Μνημείων της Ακρόπολης που μπορεί να αξιοποιηθεί από τον/την εκπαιδευτικό και Ταινίες & Βίντεο – YSMA που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εκπαιδευτικό υλικό. Επίσης, περιλαμβάνονται εκπαιδευτικά προγράμματα Εκπαιδευτικά προγράμματα – YSMA που απευθύνονται σε μαθητές/μαθήτριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

1.2. Εικονική περιήγηση Ακρόπολης, ΥΣΜΑ (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης)

 

Είναι διαδικτυακή εφαρμογή που επιτρέπει τη διερεύνηση του αρχαιολογικού χώρου με διαδραστικό τρόπο.

1.3. Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη, Τομέας Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης
Το αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη ενσωματώνει υλικό του Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και υποστηρίζει με δυναμικό τρόπο την αναπαράσταση και ερμηνεία του παρελθόντος. Εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες και οικογένειες μπορούν να πλοηγηθούν στο αποθετήριο και να εμπλουτίσουν τόσο το μάθημα στο σχολείο όσο και την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο Ακρόπολης.

page2image4874496 page2image4876032

1.4. Η ζωή των Ελλήνων στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Video, Μουσείο Μπενάκη.
Παραπέμπει σε βίντεο για την ελληνική ιστορία που αναφέρεται στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας από την ενότητα ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ. Το Μουσείο Μπενάκη έχει τις εξής ιστορικές ενότητες (με βίντεο, χρονογραμμή, και εκπαιδευτικά παιχνίδια): ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ.

1.5. Καντάτα Ελευθερίας, του Χρήστου Λεοντή. Δείγματα του λόγου του Ρήγα, του Σολωμού και του Μακρυγιάννη. Εκδόσεις της Βουλής των Ελλήνων.
Παραπέμπει στο έργο του Χρήστου Λεοντή ΚΑΝΤΑΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. Χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της μουσικής και χαρακτηριστικά δείγματα του λόγου του Ρήγα, του Σολωμού και του Μακρυγιάννη, συνθέτει σε μορφή τριπτύχου τις ιδέες του και αναδεικνύει τα στοιχεία εκείνα, που συγκροτούν τη βάση του οικοδομήματος της δημοκρατικής πολιτικής παράδοσης του Ελληνισμού.

1.6. Μορφές και γεγονότα της ελληνικής επανάστασης, video, Μουσείο Μπενάκη.
Παραπέμπει σε βίντεο για την ελληνική ιστορία που αναφέρεται σε μορφές και γεγονότα της ελληνικής επανάστασης από την υποενότητα ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Το Μουσείο Μπενάκη έχει τις εξής ιστορικές ενότητες (με βίντεο, χρονογραμμή, και εκπαιδευτικά παιχνίδια): ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ.

1.7. Εικονογραφικοί κύκλοι με θέμα την Ελλάδα του 19ου αιώνα, Εκδόσεις της Βουλής των Ελλήνων.
Παραπέμπει σε Φωτογραφικό υλικό από την Έκδοση της Βουλής με τίτλο: Η ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, από το ΜΕΡΟΣ Α (Εικονογραφικοί κύκλοι με θέμα την Ελλάδα του 19ου αιώνα, Οι προδρομικές καλλιτεχνικές αποστολές στις αρχές του 19ου αιώνα, Ο τοπιογραφικός κύκλος) (σελ. 19-35).

1.8. Τοιχογραφίες του μεγάρου της Βουλής σχετικές με τον αγώνα της Ανεξαρτησίας, Εκδόσεις της Βουλής των Ελλήνων.
Παραπέμπει στο Φωτογραφικό υλικό από την Έκδοση της Βουλής με τίτλο: Η ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, από το ΜΕΡΟΣ Β (Οι τοιχογραφίες του Μεγάρου της Βουλής) (σελ. 43-88).

page2image4879680 page2image4874880 page2image4881408page2image4875264 page2image4879488page2image4881216

2

1.9. Μικρά Ιστορικά 1 : Η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967, Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.
Παραπέμπει σε ένα από τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Ιδρύματος της Βουλής, με τίτλο «Μικρά Ιστορικά». Περιλαμβάνει τις ενότητες: «Κόμικ. Πότε; Ποιοι; Τι έγινε; Γιατί; Τι με νοιάζει εμένα; Ανακαλύπτω περισσότερα» Κάθε ενότητα της σειράς, αφιερώνεται σ’ ένα ιστορικό θέμα, απαντά σύντομα και απλά στα βασικά ερωτήματα γύρω από αυτό.

1.10. Μικρά Ιστορικά 2: Η τριπλή Κατοχή της Ελλάδας, 1941-1944, Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.
Παραπέμπει σε ένα από τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Ιδρύματος της Βουλής, με τίτλο «Μικρά Ιστορικά». Περιλαμβάνει τις ενότητες: «Κόμικ. Πότε; Ποιοι; Τι έγινε; Γιατί; Τι με νοιάζει εμένα; Ανακαλύπτω περισσότερα» Κάθε ενότητα της σειράς, αφιερώνεται σ’ ένα ιστορικό θέμα, απαντά σύντομα και απλά στα βασικά ερωτήματα γύρω από αυτό.

1.11. Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας, Ψηφιακή περιήγηση, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

1.12. ΑΓΩΝ – Το Πνεύμα της Άμιλλας, Μικρός Οδηγός, Εκπαιδευτικά προγράμματα, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Ο Μικρός Οδηγός ακολουθεί τις θεματικές ενότητες της έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου σχετικά με τους Αγώνες (αθλητικούς, καλλιτεχνικούς) στην Αρχαία Ελλάδα. Περιλαμβάνει πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.13. Μουσών Δώρα.Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα, Εκπαιδευτικές δραστηριότητες, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Είναι εκπαιδευτικός φάκελος ο οποίος περιέχει πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό, καθώς και παρουσίαση σε ppt προς αξιοποίηση από τον/την εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.14. Επίσκεψη για παιδιά στο Διονυσιακό Θέατρο, το Ωδείο του Περικλή, το Ωδείο του Ηρώδη του Αττικού και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο πλαίσιο της διδασκαλίας των εκπαιδευτικών φακέλων «Μουσών Δώρα» & «Το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα», Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το συγκεκριμένο υλικό συνοδεύει το εκπαιδευτικό υλικό της ιστοσελίδας με αρ. 4 της ενότητας «Μουσών Δώρα» και της ιστοσελίδας «Το θέατρο στην Αρχαία Ελλάδα». Αποτελεί πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό προς αξιοποίηση από τον/την εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.15. Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά και Εθνογραφικό Ντοκιμαντέρ, ιστοσελίδα για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά του ΥΠΠΟΑ

Βίντεο-ντοκιμαντέρ προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς.

page3image4725888 page3image4726656

Αποτελεί μια ψηφιακή περιήγηση στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποστηρικτικό υλικό στη διδασκαλία μαθημάτων σε μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου. Το υλικό αυτό συνάδει με τα Προγράμματα Σπουδών και συμβάλλει στον εμπλουτισμό των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών.

page3image4730688 page3image4728768page3image4728192 page3image4734144page3image4730880

3

1.16. Διαδικτυακός τόπος «Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του χρόνου»/“The AncientTheatre in the cycle of time”, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Διεύθυνση Μουσείων, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Διαδραστικά παιχνίδια, πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό, σχέδια project προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς.

1.17. Ταξιδεύοντας σε αρχαία θέατρα και ωδεία του κόσμου- Από το εκπαιδευτικό υλικό “Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του χρόνου”, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού .
Αποτελεί μέρος του συνδέσμου «Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του Χρόνου» πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.18. Ακολούθησέ με σε αρχαία θέατρα και ωδεία της ΕλλάδαςΑπό το εκπαιδευτικό υλικό “Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του χρόνου”, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Αποτελεί μέρος του συνδέσμου «Αρχαίο Θέατρο στον κύκλο του Χρόνου», πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.19. Ιστορικές ψηφιακές περιηγήσεις(Αρχαία Αγορά, Μυστράς, Δήλος, Αιγές-Βεργίνα, Βυζαντινή Μακεδονία) με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Βίντεο-ντοκιμαντέρ προς αξιοποίηση από τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.20. Φιλοσοφία και Επιστήμη στην Αρχαία Ελλάδα Κόμβος “Ακολούθησε τον Οδυσσέα, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Διαδραστικό υλικό προς αξιοποίηση από τον/την εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1.21. Διαδραστικόχρονολόγιο Αθηνών, 1821-1941, Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών -Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.
Παραπέμπει σε διαδραστικό χρονολόγιο των Αθηνών για την περίοδο 1821-1941, με πληροφορίες για τα σημαντικότερα γεγονότα/ορόσημα της Ελληνικής Ιστορίας.

1.22. Βυζάντιο, Παλαιοχριστιανική περίοδος: Η καθημερινή ζωή,video, Μουσείο Μπενάκη. Παραπέμπει σε Video για την καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο, που απευθύνεται στους/στις μαθητές/μαθήτριες.

1.23. Η Αθήνα μέσα από τα μάτια των περιηγητών, η Ακρόπολη το 1820. Video, Μουσείο Μπενάκη.
Παραπέμπει σε Video για την ακρόπολη, μέσα από τα μάτια του περιηγητή H. W. Williams 1820, για τον/τη μαθητή/μαθήτρια.

1.24. Mε το βλέμμα των περιηγητών. Τόποι – Μνημεία – Άνθρωποι15ος -20ος αιώνας, Ίδρυμα Λασκαρίδη

Η ιστοσελίδα προβάλλει εικονογραφικό υλικό και εισαγωγικά κείμενα που προέρχονται από περιηγητικές εκδόσεις και περιγράφουν τον χώρο της Μεσογείου και της νοτιοανατολικής Ευρώπης από τον 15ο -20ο αιώνα.

page4image4719552 page4image4730496 page4image4728384page4image4729536 page4image4728960 page4image4728576page4image4727616 page4image4730304page4image4734336 page4image4730112

4

1.25. Καπνικαρέα: Ανακαλύπτοντας την ιστορία μέσα από τις πηγές… με αφορμή ένα μνημείο και ένα χαρτονόμισμα, Μ. Λεμπέση και Ε. Μπαζίνη, Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας Εκπαιδευτικό υλικό που αποτελείται από κείμενα και εικόνες. Παρουσιάζει το βυζαντινό μνημείο και μία σύντομη ανασκόπηση της ιστορίας του ελληνικού χαρτονομίσματος.

1.26. Χαμένος στο αρχείο, comic. Μ. Λεμπέση και Κ. Μπίτσικας, Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας
Εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή κόμικ, κυρίως για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που παρουσιάζει με ευφάνταστο τρόπο τον τρόπο εργασίας σε ένα ιστορικό αρχείο.

1.27. Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων: ΕΡΤ ντοκιμαντέρ «Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας» Σειρά ιστορικών και πολιτιστικών ντοκιμαντέρ.

1.28. ΚέντρονΕρεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών Συλλογή μελετών σε ψηφιακή μορφή.

1.29. Εθνική Λυρική Σκηνή: Η όπερα διαδραστικά στα Δημοτικά Σχολεία: Εκπαιδευτικό υλικό του Προγράμματος
Οι μαθητές/μαθήτριες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο της όπερας, τον κόσμο του μουσικού θεάτρου, τον συνδυασμό της μουσικής και του λόγου.

1.30. «Εικονικό Εκπαιδευτικό Μουσείο Όπερας & Εκπαιδευτικά Προγράμματα για την Όπερα με χρήση ΤΠΕ», Εθνική Λυρική σκηνή
Εικονική έκθεση, εκπαιδευτικές εφαρμογές, ιστορία της όπερας και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μέσα από το εικονικό εκπαιδευτικό μουσείο της ΕΛΣ.

1.31. Οι συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Τα έργα σε ψηφιακή μορφή με δυνατότητα εύρεσης κατά κατηγορίες, καλλιτέχνη, χρονική περίοδο. Συλλογή έργων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.

1.32. Η αγιογραφία του Αγώνα, οι αυθεντικές μορφές των αγωνιστών, Εθνική Πινακοθήκη Παρουσίαση των αυθεντικών μορφών των αγωνιστών του ’21, όπως σχεδίασε ο Καρλ Κρατσάϊζεν.

1.33. Εικαστικά έργα με θέμα την Ελληνική Επανάσταση, Εθνική Πινακοθήκη- Παράρτημα Ναυπλίου (μόνιμη έκθεση)
Παρουσίαση των εκθεμάτων της Πινακοθήκης Ναυπλίου.

1.34. Πώς ντύνονταν σε άλλες εποχές; Ψηφιακό παιχνίδι, Μουσείο Θήβας Ψηφιακό παιχνίδι που παρουσιάζει την ελληνική ένδυση ανά τους αιώνες.

1.35. Εικαστικά, Ζωγραφική, Αγιογραφία, Γλυπτική, Χαρακτική, Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ)
Ψηφιακό βιβλίο για τις τέχνες.

1.36. Νεότερα Μνημεία και η Ιστορία τους, από τον ιστότοπο “Αρχαιολογία της πόλης των Αθηνών” του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών

page5image4726080 page5image4729728 page5image4727424page5image4728000 page5image4733952page5image4718784 page5image4718592page5image4727808 page5image4726848 page5image4725312page5image4725504 page5image4720128page5image4725696 page5image4729920page5image4719744 page5image4733760 page5image4718976

5

Παρουσίαση μνημείων ιστορικού – πολιτιστικού ενδιαφέροντος της πόλης των Αθηνών.

1.37. Οδηγός για τους Δασκάλους, Οδηγός για τους Μαθητές Δημοτικού, κόμικ για την πνευματική ιδιοκτησία: Εκπαιδευτικό-πολιτιστικό πρόγραμμα για την προστασία της Πνευματικής Ιδιοκτησίας και των Συγγενικών Δικαιωμάτων-Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας.
Δύο οδηγοί (εκπαιδευτικών και μαθητών) για τα πνευματικά δικαιώματα και ένα κόμικ για μαθητές δευτεροβάθμιας και μεγάλων τάξεων της πρωτοβάθμιας.

Περιλαμβάνονται ταινίες που απευθύνονται σε διάφορες ηλικιακές κατηγορίες: από 2 ετών έως και για όλη την οικογένεια. Οι ταινίες είναι διαθέσιμες για σχολικές προβολές με προσυνεννόηση.

page6image4974720 page6image4970112 page6image4974912 page6image4975680

1.38. Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας

https://athicff.com/ekdromes-eidikes-provoles/

1.39. Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης : εκπαιδευτικό πρόγραμμα «The Beethoven Pastoral Project» σε 5 επεισόδια :
https://www.youtube.com/watch?v=1kBTZNGqh7o https://www.youtube.com/watch?v=VGkRG4LgU9A https://www.youtube.com/watch?v=XovsyC6t2V8 https://www.youtube.com/watch?v=86caqrbmoaQ https://www.youtube.com/watch?v=jbwXPM1ixuU

Πρόκειται για διάφορα σύντομα εκπαιδευτικά παιχνίδια: «ακούω μουσική και ζωγραφίζω», «κρατώ τον ρυθμό» κ.λπ. που υλοποιούνται με την ακρόαση μουσικών κομματιών από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

1.40. Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχουν σε μορφή pdf Εκπαιδευτικά Έντυπα και Φυλλάδια καθώς και Υλικό για τον Εκπαιδευτικό, στα οποία προτείνονται τρόποι προσέγγισης έργων σύγχρονης τέχνης, θέματα για συζήτηση, εικαστικές και άλλες δραστηριότητες. Το υλικό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί είτε για την εξοικείωση των μαθητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τη σύγχρονη τέχνη είτε στο πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών, των γλωσσικών ή και άλλων μαθημάτων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

1.41. Αναγνώσεις παραμυθιών στην ΕΡΤ

Σε συνεργασία με την ΕΡΤ προβάλλονται αναγνώσεις παραμυθιών στον παρακάτω σύνδεσμο

https://www.ertflix.gr/category/mathainoume-sto-spiti/istories-gia-paidia/

Ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου, όπως ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, η Ράνια Οικονομίδου, η Έμιλυ Κολιανδρή, η Τζόυς Ευείδη, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, η Αλίκη Αλεξανδράκη, διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα και παραμύθια από τα Ανθολόγια του Δημοτικού Σχολείου στους χώρους του Εθνικού Θεάτρου.

page6image4976064 page6image4968192 page6image4975296page6image4968768 page6image4965888 page6image4979712page6image4969344

2η ΕΝΟΤΗΤΑ
Σύνδεσμοι το περιεχόμενο των οποίων απευθύνεται αποκλειστικά στους/στις εκπαιδευτικούς

page6image4979904page6image4978752

6

2.1. Επίσκεψη στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, Φάκελος για τον Εκπαιδευτικό-Παιδαγωγικά Εργαστήρια,Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. Παραπέμπει σε Εισαγωγή/παρουσίαση προγράμματος που περιλαμβάνει Φάκελο για τον/την εκπαιδευτικό και Παιδαγωγικό Εργαστήρι δραστηριοτήτων. Αποτελεί μέρος του προγράμματος «Δημοκρατία και Εκπαίδευση», το οποίο προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με τη διδασκαλία θεμάτων δημοκρατικών αρχών και αξιών, πολιτικής αγωγής, κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας. Το υλικό που προτείνεται για κάθε θέμα παρουσιάζεται συνήθως σε δύο μέρη: Φάκελος για τον/την εκπαιδευτικό με χρήσιμο υλικό αναφοράς και τεκμηρίωσης για το παρουσιαζόμενο θέμα και Παιδαγωγικά Εργαστήρια με δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη.

2.2. Δημοκρατία και Εκπαίδευση, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τηΔημοκρατία.
Παραπέμπει στο πρόγραμμα «Δημοκρατία και Εκπαίδευση», το οποίο προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με τη διδασκαλία θεμάτων δημοκρατικών αρχών και αξιών, πολιτικής αγωγής, κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας. Το υλικό που προτείνεται για κάθε θέμα παρουσιάζεται συνήθως σε δύο μέρη: Φάκελος για τον/την εκπαιδευτικό με χρήσιμο υλικό αναφοράς και τεκμηρίωσης για το παρουσιαζόμενο θέμα και Παιδαγωγικά Εργαστήρια με δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη.

2.3. Εκπαιδευτικό υλικό “Η Διαφορετικότητα: Δικαίωμα και Κατάκτηση”, Φάκελος για τονΕκπαιδευτικό, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων.
Παραπέμπει σε Εισαγωγή/παρουσίαση προγράμματος που περιλαμβάνει Φάκελο για τον/την εκπαιδευτικό και Παιδαγωγικό Εργαστήρι δραστηριοτήτων. Αποτελεί μέρος του προγράμματος «Δημοκρατία και Εκπαίδευση», το οποίο προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με τη διδασκαλία θεμάτων δημοκρατικών αρχών και αξιών, πολιτικής αγωγής, κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας. Το υλικό που προτείνεται για κάθε θέμα παρουσιάζεται συνήθως σε δύο μέρη: Φάκελος για τον/την εκπαιδευτικό με χρήσιμο υλικό αναφοράς και τεκμηρίωσης για το παρουσιαζόμενο θέμα και Παιδαγωγικά Εργαστήρια με δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη.

2.4. Μαθητικές Κοινότητες, Φάκελος για τον εκπαιδευτικό, παιδαγωγικά εργαστήρια, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων.
Οι ως άνω υπερσύνδεσμοι παραπέμπουν στον Φάκελο και το Παιδαγωγικό Εργαστήρι προγράμματος που εντάσσεται στη γενικότερη ενότητα «Δημοκρατία και Εκπαίδευση», το οποίο προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με τη διδασκαλία θεμάτων δημοκρατικών αρχών και αξιών, πολιτικής αγωγής, κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας. Το υλικό που προτείνεται για κάθε θέμα παρουσιάζεται συνήθως σε δύο μέρη: Φάκελος για τον/την εκπαιδευτικό με χρήσιμο υλικό αναφοράς και τεκμηρίωσης για το παρουσιαζόμενο θέμα και Παιδαγωγικά Εργαστήρια με δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη.

2.5. Γυναίκες: Το μισό της Ανθρωπότητας. Παρουσίαση-Φάκελος για τον Εκπαιδευτικό- Παιδαγωγικά Εργαστήρια, Ίδρυμα της Βουλής.
Περιέχονται τρεις υπερσύνδεσμοι οι οποίοι παραπέμπουν στην Εισαγωγή/παρουσίαση, τον Φάκελο και το Παιδαγωγικό Εργαστήρι προγράμματος που εντάσσεται στη γενικότερη ενότητα

page7image4980288 page7image4968576page7image4979520 page7image4978944page7image4975872 page7image4979328 page7image4967232 page7image4969536page7image4980096

7

«Δημοκρατία και Εκπαίδευση» και προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με τη διδασκαλία θεμάτων δημοκρατικών αρχών και αξιών, πολιτικής αγωγής, κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας. Το υλικό που προτείνεται για κάθε θέμα παρουσιάζεται συνήθως σε δύο μέρη: Φάκελος για τον/την εκπαιδευτικό με χρήσιμο υλικό αναφοράς και τεκμηρίωσης για το παρουσιαζόμενο θέμα και Παιδαγωγικά Εργαστήρια με δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να παρουσιαστούν στην τάξη.

2.6. Τις αγορεύειν βούλεται; Δραστηριότητα για το πολίτευμα στην Αρχαία Αγορά.
Διεύθυνση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και επικοινωνίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Πρόταση δραστηριότητας στον/στην εκπαιδευτικό για προετοιμασία των μαθητών/-τριών πριν την εκπαιδευτική επίσκεψη στο μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών.

2.7. Η Υιοθεσία ενός μνημείου σε 10 βήματα. Κόμβος Ακολούθησε τον Οδυσσέα, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Σχέδιο project με υλικό και οδηγίες προς αξιοποίηση από τον/την εκπαιδευτικό.

2.8. Δυο Αθηναίοι… Αριστόβουλος και Φιλόδημος σε δράση, συμβολή της αρχαιολογίας στην ιστορία.
Υποστηρικτικό υλικό για προετοιμασία και υλοποίηση εκπαιδευτικής επίσκεψης, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Παραπέμπει σε υποστηρικτικό υλικό για τον/την εκπαιδευτικό για την προετοιμασία και την υλοποίηση μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης των μαθητών/τριών στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Περιλαμβάνει πληροφοριακό υλικό για τον/την εκπαιδευτικό, ενδεικτικές δραστηριότητες για μαθητές και μαθήτριες και άλλο υποστηρικτικό υλικό (powerpoint).

2.9. Ποιος να έμενε εδώ; Πρόταση με δραστηριότητες για εκπαιδευτική επίσκεψη στην αίθουσα της Θήρας, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Παραπέμπει σε υποστηρικτικό υλικό για τον/την εκπαιδευτικό για την προετοιμασία και την υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος με αντικείμενο τα σπίτια στην προϊστορική Σαντορίνη και την αξιοποίηση των εκθεμάτων στην αίθουσα της Θήρας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

2.10. Αρχαία Παιχνίδια στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, εκπαιδευτική προσέγγιση, οδηγίες για τον εκπαιδευτικό, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Παραπέμπει σε υποστηρικτικό υλικό για τον/την εκπαιδευτικό για την προετοιμασία και την υλοποίηση μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης των μαθητών/-τριών στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και τη γνωριμία τους με τα αρχαία παιχνίδια.

2.11. Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους -σχολικός κινηματογράφος

page8image4975104 page8image4971648 page8image4972032 page8image4972416page8image4976832 page8image4978560

https://olympiafestival.gr/school-cinema/

Ο υπερσύνδεσμος παραπέμπει σε διαδικτυακά προγράμματα, συζητήσεις και σεμινάρια του Φεστιβάλ που απευθύνονται κυρίως σε εκπαιδευτικούς.
2.12. Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχουν σε μορφή pdf Εκπαιδευτικά Έντυπα και Φυλλάδια, καθώς και Υλικό για τον Εκπαιδευτικό, στα οποία προτείνονται τρόποι προσέγγισης έργων σύγχρονης τέχνης, θέματα για συζήτηση, εικαστικές και άλλες δραστηριότητες. Το υλικό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί

page8image4969152

8

είτε για την εξοικείωση των μαθητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τη σύγχρονη τέχνη είτε στο πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών, των γλωσσικών ή και άλλων μαθημάτων.
https://www.emst.gr/training/ekpedevtiko-yliko

3η ΕΝΟΤΗΤΑ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Α. Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων 1. με

, Τμήμα
Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής

και Αθλητισμού.
2. Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου http://followodysseus.culture.gr/, Τμήμα

και
και Γενική και

και Αθλητισμού.
3.Εικονική περιήγηση στην εκπαιδευτική έκθεση «Ανακαλύπτουμε το αρχαίο θέατρο»http://ancienttheater.culture.gr/el/anakaluptoume-to-arxaio-theatro, Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας, Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς,

και Αθλητισμού.
4. Ψηφιοποιημένος εκπαιδευτικός φάκελος «Εννέα τόποι αφηγούνται» http://followodysseus.culture.gr/el-, Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας, Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Γενική

και και Αθλητισμού.
5. Ψηφιοποιημένος εκπαιδευτικός φάκελος «ΔιαΒΑΖΟΥΜΕ την πόλη» http://followodysseus.culture.gr/el-, Τμήμα Εκθέσεων, Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής

page9image4916736page9image4931328page9image4917888

Ψηφιακή

διαδραστική

έκθεση

τίτλο:«ʽΙστορίης

ἀπόδεξις»

Θερμοπύλες-

Σαλαμίνα.

Τεκμήρια

Ιστορίας

https://2500years.culture.gov.gr

Εκθέσεων,

Διεύθυνση

Αρχαιολογικών

Μουσείων,

Κληρονομιάς,

Υπουργείο

Πολιτισμού

Εκπαιδευτικών

Προγραμμάτων

Επικοινωνίας,

Διεύθυνση

Αρχαιολογικών

Μουσείων,

Εκθέσεων

Εκπαιδευτικών

Προγραμμάτων,

Διεύθυνση

Αρχαιοτήτων

Πολιτιστικής

Κληρονομιάς,

Υπουργείο

Πολιτισμού

Υπουργείο

Πολιτισμού

Διεύθυνση

Αρχαιοτήτων

Πολιτιστικής

Κληρονομιάς,

Υπουργείο

Πολιτισμού

Κληρονομιάς,

Υπουργείο

Πολιτισμού

Ηλεκτρονική

έκδοση

ενημερωτικού

εντύπου

«Πράσινες

Πολιτιστικές

Διαδρομές

6.

μνημεία

και

και Αθλητισμού. https://en.calameo.com/read/004470083f8fc78227961,

της

Unesco»

στα ελληνικά Τμήμα

Εκπαιδευτικών

Προγραμμάτων

Επικοινωνίας,

Διεύθυνση

Αρχαιολογικών

Μουσείων,

Εκθέσεων

και
και Αθλητισμού.

Εκπαιδευτικών

Προγραμμάτων,

Διεύθυνση

Αρχαιοτήτων

Πολιτιστικής

Κληρονομιάς,

Γενική και

Υπουργείο

Πολιτισμού

Β. Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

page9image4775040

9

1) Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ελλάδας, http://ayla.culture.gr/. Ιστοσελίδα του ΥΠΠΟΑ για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιάς της Ελλάδας.

2) “Άυλη και ” (http://ayla.culture.gr/category/apk-kai-ethnofest/): Ιστοσελίδα με εκπαιδευτικό υλικό για την αξιοποίηση του εθνογραφικού ντοκιμαντέρ στην εκπαίδευση.

3) Το αγροτικό τοπίο ως πολιτιστική κληρονομιά, http://ayla.culture.gr/educational-material/: Ιστοσελίδα του ΥΠΠΟΑ με εκπαιδευτικό υλικό για την ανάδειξη του αγροτικού τοπίου ως πολιτιστικής κληρονομιάς.

Γ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο προχώρησε στην ψηφιοποίηση περιοδικών εκθέσεών του, οι οποίες καλύπτουν τη διδασκαλία και έρευνα της ιστορίας της Δ ́ ΣΤ ́ Δημοτικού και της Α ́ Γυμνασίου και Α ́ Λυκείου και διατίθενται σε ψηφιακή μορφή στην επίσημη ιστοσελίδα του. Το υλικό τους δύναται να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς και από μαθητές/μαθήτριες:

1. Αθηναϊκή Δημοκρατία. Η ελευθερία του ατόμου ως πολιτική αξία, https://www.athenian-democracy.gr/
2. Δι’ αυτά πολεμήσαμεν…Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση,

https://www.namuseum.gr/periodic_exhibition/di-ayta-polemisamen-archaiotites-kai-elliniki- epanastasi/

3. Οι Μεγάλες Νίκες. Από το Μύθο στην Ιστορία, https://www.namuseum.gr/oi-megales-nikes-sta-oria-toy-mythoy-kai-tis-istorias-psifiaki-periigisi/

https://www.namuseum.gr/periodic_exhibition/oi-megales-nikes-sta-oria-toy-mythoy-kai-tis- istorias-i-proetoimasia-tis-ekthesis-toy-eam/

Σύντομα πρόκειται να προστεθούν στην ιστοσελίδα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και οι ακόλουθες ψηφιακές εκθέσεις :

  •   Αδριανός & Αθήνα. Συνομιλώντας με έναν ιδεατό κόσμο,
  •   Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου

page10image4967808 page10image4965120 page10image4964736 page10image4965312 page10image4964928

Πολιτιστική

Κληρονομιά

Εθνογραφικό

Ντοκιμαντέρ

page10image4967040 page10image4964544 page10image4966272page10image4965696 page10image4970496page10image4965504page10image4970688 page10image4967616

10

οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν, όπως και οι παραπάνω αναφερόμενες, τόσο σε συνδυασμό με τη διδασκαλία της ιστορίας όσο και με άλλα μαθήματα της Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης.

Παρακαλούνται οι αποδέκτες της παρούσας να πληροφορήσουν σχετικά όλους τους/τις εκπαιδευτικούς Π.Ε. και Δ.Ε. της χώρας, προκειμένου να μεριμνήσουν άμεσα για την ενημέρωση των μαθητών/τριών και των γονέων/κηδεμόνων.

page11image4968960

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ

Εσωτερική Διανομή:

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

page11image4966080

1. Γραφείο Υπουργού
2. Γραφείο Υφυπουργού
3. Γραφείο Γεν. Γραμματέα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής 4. Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων
5. Γενική Δ/νση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
6. Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Τμήματα Α ́ και Β ́
7. Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Τμήματα Α ́και Β ́
8. Δ/νση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Τμήμα Β ́
9. Δ/νση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Τμήμα Β’
10.Δ/νση Φυσικής Αγωγής
11.Αυτοτελής Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης
12. Δ/νση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία, Τμήματα Α ́, Β ́, Γ ́ και Δ ́ 13.Δ/νση Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας-Τμήμα Α ́

(http://edu-gate.minedu.gov.gr)

11

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΨΗΦΙΑΚΑ ΥΠΟΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟΥ ΠΙΣΤΟΥ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΥ ΜΕΣΩ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ

Α/Α Επωνυμία Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου

Περιφερειακές Διευθύνσεις Π/θμιας&
1 Δ/θμιας Εκπ/σης της χώρας (έδρες τους)

pde@sch.gr

page12image4951616

2 Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου μέσω Περ/κών Δ/νσεων Εκπ/σης

Διευθύνσεις Π/θμιας& Δ/θμιας
3 Εκπαίδευσης της χώρας (έδρες τους)

dipe@sch.gr dide@sch.gr

page12image4952576 page12image4951040

4

Υπεύθυνους:
-Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ) -Αγωγής Υγείας (ΑΥ)
-Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΘ) -Σχολικών Δραστηριοτήτων (ΣΔ)

μέσω των Δ/νσεων Π.Ε. & Δ.Ε.

5

ΚΠΕ της χώρας

μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης

Σχολικές Μονάδες Γενικής &
6 Επαγγελματικής Εκπ/σης και Ειδικής

Αγωγής όλης της χώρας

μέσω των Δ/νσεων Π.Ε. & Δ.Ε.

7

Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή Τεχνών και info@sivitanidios.edu.gr Επαγγελμάτων

page12image4955072

8 Εκκλησιαστικά Σχολεία

μέσω της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων

9 Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής info@iep.edu.gr

page12image4958528

12