Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για μια δράση του Επιστημονικού Τεχνολογικού Πάρκου Κρήτης (ΕΤΕΠ Κρήτης) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), σε συνεργασία με το Παρατηρητήριο Καινοτόμου Επιχειρηματικότητας (ibo) της Περιφέρειας Κρήτης, για την καλλιέργεια και προώθηση της επιχειρηματικής κουλτούρας στα σχολεία και κυρίως σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου της περιφέρειας Κρήτης, η οποία πραγματοποιείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
Πρόκειται για την πρωτοβουλία «EUSAIR POPRI youth-EU Strategy for the Adriatic and Ionian Region – EUSAIR», (https://www.adriatic-ionian.eu/about-eusair) μέσω της οποίας θα δοθεί η δυνατότητα σε ομάδες μαθητών της Κρήτης, από 14 έως 18 ετών, να λάβουν μέρος σε ένα Ευρωπαϊκό διαγωνισμό για την επιχειρηματικότητα, καταθέτοντας τις επιχειρηματικές τους ιδέες (π.χ. προτάσεις για επίλυση κοινωνικών προκλήσεων και προβλημάτων, ιδέες για νέα προϊόντα και καινοτόμες υπηρεσίες κλπ.).
Οι ιδέες που θα υποβληθούν στο Πρόγραμμα, θα αξιολογηθούν και θα επιλεγεί η καλύτερη με σκοπό δυο από τα μέλη της ομάδας να λάβουν μέρος στον διεθνή τελικό διαγωνισμό της δράσης μαζί με τις ομάδες που θα έχουν επιλεγεί και από τις άλλες χώρες που συμμετέχουν (Αλβανία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Σλοβενία). Η επιτροπή θα αξιολογήσει τις γραπτές αιτήσεις και τα ζητούμενα έγγραφα πριν τον διαγωνισμό, και θα ακούσει τις προφορικές παρουσιάσεις των μαθητών.
Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν (ενδεικτικά):
1. Κατανόηση του Προβλήματος & Δυνατότητα Αντιμετώπισής του
• Ποιο είναι το πρόβλημα που προσπαθεί να λύσει η επιχειρηματική ιδέα;
• Πόσο σημαντικό είναι αυτό το πρόβλημα για τους δυνητικούς πελάτες;
• Υπάρχουν ήδη λύσεις στην αγορά; Αν ναι, τι διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη προσέγγιση;
• Υπάρχουν τεχνικά, νομικά ή οικονομικά εμπόδια στην υλοποίηση της λύσης;
2. Πληροφόρηση σχετικά με ενδεχόμενους πελάτες
• Ποιο είναι το κοινό-στόχος; (δημογραφικά, συμπεριφορικά, γεωγραφικά κ.λπ.)
• Υπάρχει επαρκής ζήτηση για το προϊόν/υπηρεσία;
• Τι ανάγκες, προτιμήσεις και προβλήματα αντιμετωπίζουν οι δυνητικοί πελάτες;
• Υπάρχουν δεδομένα ή έρευνες που επιβεβαιώνουν το ενδιαφέρον των πελατών;
3. Συνοχή μεταξύ των τμημάτων του επιχειρηματικού μοντέλου
• Υπάρχει σαφές επιχειρηματικό μοντέλο (π.χ. Business Model Canvas);
• Είναι συμβατά τα βασικά στοιχεία (προσφορά αξίας, πελάτες, κανάλια διανομής, έσοδα, έξοδα);
• Η στρατηγική ανάπτυξης και οι πόροι που απαιτούνται είναι ρεαλιστικά κατανεμημένα;
4. Πρωτοτυπία και Λογική Επιχειρηματική Σκέψη
• Η ιδέα διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό;
• Προσφέρει κάτι καινοτόμο ή ένα νέο μοντέλο λειτουργίας;
• Υπάρχει σαφής αξία που την καθιστά μοναδική;
• Η επιχειρηματική λογική είναι βιώσιμη και υλοποιήσιμη;
5. Χρήση του Minimum Viable Product (MVP)
• Έχει δημιουργηθεί ένα λειτουργικό MVP;
• Το MVP έχει δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες;
• Έχουν συλλεχθεί δεδομένα από τους χρήστες για τη βελτίωση του προϊόντος;
• Υπάρχει σχέδιο για την εξέλιξη του MVP σε τελική λύση;
6. Έρευνα για Πελάτες και Ενδιαφερομένους
• Έχει γίνει έρευνα αγοράς;
• Υπάρχει επικοινωνία με δυνητικούς πελάτες για ανατροφοδότηση;
• Υπάρχει στρατηγική ανάπτυξης του πελατολογίου;
• Έχουν αξιολογηθεί οι stakeholders (επενδυτές, προμηθευτές, συνεργάτες);
7. Απόδοση της Ομάδας
• Η ομάδα διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες;
• Υπάρχει κατανομή ρόλων και σαφής ηγεσία;
• Υπάρχει αφοσίωση στην υλοποίηση του επιχειρηματικού οράματος;
• Υπάρχει ευελιξία στην αντιμετώπιση προκλήσεων;
8. Γενική Εντύπωση
• Πόσο ελκυστική φαίνεται η ιδέα από επενδυτική σκοπιά;
• Υπάρχει σαφής αφήγηση και παρουσίαση της ιδέας;
• Πόσο πιθανό είναι να πετύχει η επιχείρηση με βάση όλα τα παραπάνω στοιχεία;
• Υπάρχει προοπτική κλιμάκωσης και επέκτασης;
Το επιχειρηματικό μοντέλο και η προφορική παρουσίαση βαθμολογούνται σύμφωνα με τα παραπάνω ενδεικτικά κριτήρια. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, κερδίζει η ομάδα με την υψηλότερη βαθμολογία στο επιχειρηματικό μοντέλο, ακολουθούμενη από το MVP και έπειτα η συνολική βαθμολογία της προφορικής παρουσίασης.
Επιπλέον, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι για τους μαθητές που συμμετάσχουν στη δράση, τα έξοδα ταξιδιού και διαμονής είναι καλυμμένα και ότι η συνοδεία από κηδεμόνες είναι απαραίτητη. Επίσης, σημειώνουμε ότι τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής καλύπτονται μόνο για τους δύο (2) μαθητές και όχι για τους συνοδούς ή κηδεμόνες.
Στον διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος προγραμματίζεται να γίνει στη Γεωργιούπολη Χανίων το φετινό Μάιο, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί σύντομα, οι μαθητές από την Κρήτη θα παρουσιάσουν τις ιδέες τους, θα αξιολογηθούν, και, αν λάβουν την πρώτη θέση, θα έχουν την δυνατότητα να ταξιδέψουν σε διάφορες χώρες ώστε να συμμετέχουν σε άλλες ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις και διαγωνισμούς (π.χ. pitching events, επιχειρηματικά/πολιτικά fora κλπ) με σκοπό να αποκτήσουν πολύτιμες εμπειρίες αλλά και να αναζητήσουν χρηματοδότες για τις ιδέες τους.
Οι αιτήσεις συμμετοχής γίνονται ηλεκτρονικά στην αγγλική γλώσσα, ενώ θα χρειαστούν τα παρακάτω για τα οποία θα δοθούν σχετικά υποδείγματα:
• Αίτηση συμμετοχής
• Συναίνεση γονέων
• Επιχειρηματικό σχέδιο
• Παρουσίαση ιδέας (power point presentation)
Η περίοδος των δηλώσεων συμμετοχής θα ξεκινήσει στις 7 Απριλίου 2025 και θα ολοκληρωθεί στις 18 Απριλίου 2025.
Θα ακολουθήσουν νεότερες ανακοινώσεις, εν το μεταξύ, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με την κυρία Εύη Μπάστα, 2810391908 ή/και να επισκέπτονται την ιστοσελίδα https://popri.si/en