Η 4η Kινητικότητα του 2ου Γυμνασίου Αγίου Νικολάου στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ «EUROPIA-Building new European dreams»,

πραγματοποιήθηκε από τις 29/9 έως 4/10/2019 στο  Lycee Polyvalent Touchard-Washington της πόλης  Le Mans στη Γαλλία.  Από το σχολείο μας συμμετείχαν πέντε μαθήτριες  και δύο εκπαιδευτικοί , καθώς  επίσης μαθητές και μαθήτριες από την Ιταλία, Γερμανία και  Ρουμανία με τους συνοδούς  τους.

Στην κινητικότητα αυτή, με τίτλο “The faces of Europia”, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην τέχνη και τον πολιτισμό, στοιχεία βασικά για μια ιδανική πολιτεία, όπως την φαντάζονται οι μαθητές  όλων των χωρών συνεργασίας.

Στις εκθέσεις κολλάζ και φωτογραφίας είχαμε την ευκαιρία να δούμε όλα τα έργα των μαθητών που εργάστηκαν την περσινή χρονιά μέχρι και τον Ιούνιο για να γίνει συλλογή όλου του υλικού που ήταν απαραίτητο για τις εκθέσεις.

Η δημιουργία του κολλάζ  είχε ως στόχο  να αναδείξει την καλλιτεχνική- πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης και τις ιδέες των νέων για το μέλλον της . Έπρεπε να ανατρέξουν στο παρελθόν, να εντοπίσουν  το  παρόν και να φτιάξουν το μέλλον της  Γηραιάς Ηπείρου,  αποτυπώνοντας  τελικά τη δική τους εικόνα για τα ευρωπαϊκά ιδεώδη. Τα έργα ήταν εμπνευσμένα από το ρομαντικό αριστούργημα  του γερμανού ζωγράφου Friedrich Caspar   “Ο Οδοιπόρος  πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης” (Wanderer über dem Nebelmeer).  Στα βράχια της εικόνας οι μαθητές έπρεπε να εναποθέσουν ως  βάση την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους, της χώρας τους ή και της Ευρώπης, ενώ  στα σύννεφα να αποτυπώσουν  το δικό τους «Ευρωπαϊκό όραμα»  με τις αξίες της και τα σύμβολά της, χρησιμοποιώντας είτε  ποίηση, είτε κείμενα,  αποφθέγματα ή εικόνες από ιδανικές ή φανταστικές πολιτείες,  για να διαμορφώσουν έτσι την δική τους  ιδανική Πολιτεία EUROPIA.

Η έκθεση φωτογραφίας  περιλάμβανε φωτογραφίες των μαθητών όλων των χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ERASMUS+. Στόχος του εγχειρήματος η ανάδειξη των διαφορών και  των ομοιοτήτων  των συμμετεχουσών χωρών αλλά και των ιδιαιτεροτήτων αυτών στη διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας.  Για τη λήψη φωτογραφιών δόθηκαν πολύ συγκεκριμένες οδηγίες, γεγονός που βοήθησε πολύ την ομάδα μας να ενημερωθεί, να μελετήσει και τελικά να είναι σε θέση να τραβήξει πολύ όμορφες φωτογραφίες, κάποιες από τις οποίες επιλέξαμε για να στείλουμε στην ομάδα της Γαλλίας. Οι κατηγορίες αυτές ήταν: Γεύσεις και χρώματα, παραδοσιακό τραπέζι, γαμπρός και νύφη, τέχνη στην πόλη, πανοραμική φωτογραφία  γειτονιάς, φωτογραφία οικογένειας μπροστά από το σπίτι της και μνημεία της πόλης. Οι μαθητές του σχολείου μας δούλεψαν ατομικά αλλά και ομαδικά και πιστεύουμε πως πέτυχαν μια πολύ ωραία εκπροσώπηση του τόπου μας.

Το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό και ενθουσίασε τόσο τους δημιουργούς των έργων όσο και όσους παρευρέθηκαν στις εκθέσεις.

Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της εμπειρίας αυτής ήταν η καθημερινή πρόβα, με τη συμμετοχή όλων, για την εκτέλεση μιας  χορογραφίας εμπνευσμένης από την αντίστοιχη της Keersmacker  στο «Rosas danst rosas» . Αυτή η διαδικασία έφερε τις ομάδες πιο κοντά, έδεσε τους πολιτισμούς  και  ικανοποίησε την έντονη επιθυμία των οικοδεσποτών μας  να δώσουν μορφή σε αυτό που μπορούμε να μοιραστούμε ως Ευρωπαίοι:  να είμαστε μαζί παρά τις διαφορές μας. Αποδείχθηκε έτσι ότι  «Η χορογραφία αντανακλά  τη ζωή σε όλες τις μορφές της. Είναι ένα παγκόσμιο μήνυμα ενότητας και μοναδικότητας. Σε αντίθεση με τις εμφανίσεις, η ομοιομορφία των κινήσεων δεν εμποδίζει τη δημιουργία ενός προσωπικού χώρου γύρω από κάθε χορευτή».  Στο τέλος , όταν όλα ήταν έτοιμα,  όλοι μαζί, μαθητές και εκπαιδευτικοί, δώσαμε παράσταση  στην πλατεία της πόλης Λε Μαν και την επόμενη μέρα στην αυλή του σχολείου που μας φιλοξένησε. Η εμπειρία ήταν μοναδική και θα μείνει για πολλά χρόνια αποτυπωμένη στις μνήμες όλων.

Οι υπόλοιπες  δραστηριότητες  αφορούσαν εργασίες σε μεικτές ομάδες για τη δημιουργία μιας ιδανικής πολιτείας, που θα σέβεται το περιβάλλον και θα έχει ως στόχο την ευημερία των πολιτών της. Στο κυνήγι χαμένου θησαυρού οι συμμετέχοντες έκαναν εξερεύνηση  της παλιάς μεσαιωνικής πόλης, έμαθαν την ιστορία του τόπου και επικοινώνησαν με τους κατοίκους της περιοχής. Μας δόθηκε η ευκαιρία την επόμενη μέρα να θαυμάσουμε τους κήπους των Βερσαλλιών, όπου δέσποζαν αγάλματα από την ελληνική μυθολογία,  και να επισκεφτούμε το ανάκτορο, ένα από τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Εκεί οι μαθητές μας σε ομάδες έκαναν εξερεύνηση και συγκρίσεις σε σχέση με το θέμα του σχεδίου μας. Αυτό που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση σε όλους ήταν  αρχιτεκτονική του επιβλητικού ανακτόρου αλλά και η τεράστια έκταση που αυτό κάλυπτε μαζί με τους κήπους του.

Η τελευταία μέρα ήταν αφιερωμένη στην δημιουργία του κήπου της EUROPIA και στην τελετή αποχαιρετισμού μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών. Εκεί δεν έλειψαν οι συγκινήσεις και οι υποσχέσεις για το επόμενο αντάμωμα!


ΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΥΘΥΝΩΝ
Η υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παραγωγή της παρούσας [έκδοσης, ιστοσελίδας, ταινίας κλπ] δεν συνιστά αποδοχή του περιεχομένου, το οποίο αντανακλά τις απόψεις μόνον των δημιουργών, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φέρει ουδεμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών που εμπεριέχονται σε αυτό”.